Śląski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad otrzymał wsparcie ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowsiko (FEnIKS). Dofinansowanie obejmie trzy inwestycje w województwie, które mają zwiększyć bezpieczeństwo i upłynnić ruch w regionie, co z kolei przełoży się na rozwój społeczno-gospodarczy.
Dofinansowanie FEnIKS zostało przekazane na budowę pierwszego odcinka obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu drogi krajowej nr 78 o długości 16,7 kilometra, a także budowę dwóch odcinków drogi ekspresowej S1. Chodzi o 15,2-kilometrowy odcinek Oświęcim – Dankowice, a także 11,6-kilometrowy fragment Dankowice – Bielska-Biała Hałcnów oraz 300 metrów S2 w rejonie węzła Bielsko-Biała Hałcnów.
Ponad 700 mln zł wsparcia
Łącznie z Unii Europejskiej na powyższe inwestycje wpłynie 731,2 mln zł, przy czym ich całkowita wartość to blisko 1,3 mld zł, co oznacza, że udział unijnego wsparcia wynosi ok. 57 procent.
W ramach FEnIKS obwodnica Poręby i Zawiercia otrzyma 150 mln zł, a wartość całego projektu to 185,4 mln zł. Droga ekspresowa S1 Oświęcim – Dankowice – Bielsko-Biała Hałcnów otrzyma z kolei 581,2 mln zł, a cały projekt wyniesie niemal 1,1 mld zł.
Jak zapewnia Generalna Dyrekcja, projekty te są dowodem na skuteczne wykorzystanie środków unijnych na rzecz zrównoważonego rozwoju infrastruktury transportowej oraz poprawy mobilności mieszkańców.
Obwodnica przełoży się na odciążenie lokalnych miejscowości od ruchu tranzytowego, a co za tym idzie zmniejszy hałas i emisję spalin. Budowa S1 z kolei zapewni szybkie i bezpieczne połączenie regionu z siecią dróg krajowych i europejskich, zwiększając atrakcyjność inwestycyjną południa Polski.
Na jakim etapie są inwestycje?
Pierwszy odcinek obwodnicy objęty dofinasowaniem FEnIKS został już zrealizowany, a kierowcy mogą z niego korzystać od 24 kwietnia tego roku. Obwodnica w ciągu DK78 o parametrach drogi klasy GP ma 16,7 km i jest realizowana w trybie Projektuj i buduj.
Inwestycja przebiega po południowej stronie Poręby i Zawiercia. Początek znajduje się za skrzyżowaniem z drogą wojewódzką nr 793, w miejscu, gdzie kończy się dwujezdniowa obwodnica Siewierza w ciągu DK78. Koniec zlokalizowano na projektowanym węźle Kromołów z drogą wojewódzką nr 791 na granicy m. Zawiercie (ul. Olkuska) i Fugasówka (ul. St. A. Poniatowskiego), nieopodal aktualnie istniejącego skrzyżowania z obecnym śladem DK78 (skrzyżowanie ulic Paderewskiego, Siewierskiej i Olkuskiej w Zawierciu).
Projekt budowy S1 Oświęcił – węzeł Bielsko-Biała Hałcnów zakłada budowę drogi o przekroju dwujezdniowym z dwoma pasami ruchu oraz pasem awaryjnym, dostosowanej do prognozowanego poziomu ruchu. Efektem projektu będzie 26,7 km nowoczesnej i bezpiecznej trasy szybkiego ruchu. GDDKiA przewiduje, że oddanie do ruchu odcinka od Oświęcimia do Dankowic nastąpi w III kwartale, a odcinka Dankowice - Bielsko-Biała Hałcnów w IV kwartale 2025 roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.